Červenec 2015

Pendolino

28. července 2015 v 18:35 | já
S radostí čítávám články a hlavně diskuzi pod nimi na železničářském serveru zelpage.cz, ačkoliv žádný "šotouš" nejsem.

Za poslední dobu zdaleka nejkomentovanější článek je (celkem logicky) ten o zbořeném Pendolinu. Ono se mu říká "Potěmkin" a po nedávné nehodě se ukazuje, jak tragicky přesná tahle přezdívka vlastně je.

Nikdy jsem o principu zabezpečení přejezdů nepřemýšlel, protože zaprvé jezdím jen jednou za čas přes jeden se signalizací a možná ještě přes druhý s křížem, zadruhé mám před vlakem velký respekt a nikdy bych schválně na červenou neprojížděl, aniž bych předem nepřiložil ucho ke kolejnici.

Proto mě nikdy nenapadlo, jak kontraproduktivní může být vršení zákazových prvků jeden přes druhý. Taky cítíte, že závory jsou ultimativní zákaz? A na přejezdech, kde jsou závory, ztrácejí červená výstražná světla svou naléhavost? "Zatím to jen bliká. Dokud závory nejdou dolů, mám čas to projet," MUSÍ BÝT podvědomá úvaha spěchajícího lidského mozku na přejezdech se závorami.

Kdežto pokud mechanická zábrana chybí a je nutné se řídit pouze světelnou signalizací, znamená červená opravdu "STŮJ, ten vlak může přijet v příští sekundě". V tom je přece obrovský rozdíl. Tragédie celé věci je v tom, že mezi spuštěním závor a příjezdem vlaku jsou řádově pouze desítky sekund a to je pro panikařícího řidiče zoufale málo.

Jak asi uvažuje člověk, který vědomě projel červenou a sevřou ho závory? Podle mě ho jako první věc rozhodně nenapadne závoru prorazit, protože by za svým prohřeškem ještě k tomu zanechal jasně viditelnou stopu. A zatímco uvažuje, co s nenadálou situací, vezme ho z boku vlak.

Ale hlavním problémem je něco jiného, což jasně vyplynulo z oné diskuze pod článkem. Celý systém železnic a přejezdů v ČR je pro nynější hustotu provozu a počet řidičů nevhodný, přežitý, podceněný, jak kdo chce. Přece nemůže bezpečnost železnice tak moc záviset na řidičích aut. Vůbec mi myšlenka, že jediný člověk může tak lehce každým okamžikem způsobit škodu s obrovskými následky a ohrozit na životě 300 až 500 lidí najednou, a to i pouhou svojí nepozorností, připadá jako z jiného světa.

To není o nepozornosti nebo neukázněnosti řidičů. Je to od základu chybně navržená koncepce. Jinde než na železnici by neprošla.